Νέα

Η υποδομή του Προαστιακού εντός του λεκανοπεδίου της Αττικής μπορεί να μετατραπεί σε νέα γραμμή Μετρό

Στο πλαίσιο της Βελτίωσης των Υπηρεσιών των Μέσων Μεταφοράς, την πρόσβαση περισσότερων κατοίκων του Λεκανοπεδίου σε Μετρό και Μέσα σταθερής Τροχιάς και την Πύκνωση των Αστικών Δρομολογίων για την αντιμετώπιση της πανδημίας αλλά και τη σύγχρονη τάση της βιώσιμης κινητικότητας, προτείνουμε μία λύση με ιδιαίτερα χαμηλό κόστος η οποία μπορεί να υλοποιηθεί σε μικρό χρονικό διάστημα:
Οι γραμμές του προαστιακού που βρίσκονται εντός του Λεκανοπεδίου, μπορούν να φιλοξενήσουν μια υπέργεια νέα γραμμή Μετρό.
Αυτό μπορεί να υλοποιηθεί με τέσσερεις ενέργειες:

1   Δημιουργώντας Χάρτη

Ολόκληρου του Ενιαίου Δικτύου Όλων των Μέσων Σταθερής Τρο-χιάς του Λεκανοπεδίου.

Η σημερινή κατάσταση στην επικοινωνία μεταξύ του Μετρό και του Προαστιακού είναι σχεδόν ανύπαρκτη:
1.   Παρόλο που υπάρχει ενιαίο εισιτήριο 90’ για τις γραμμές μετρό και προαστιακού, δεν υπάρχει ένας χάρτης που να τις δείχνει μαζί
2.   Ο Προαστιακός δεν διαθέτει καθόλου Χάρτες για τους επιβάτες του, ούτε στους συρμούς ούτε στις στάσεις του
Χρησιμοποιώντας ένα κοινό Χάρτη σε όλο το Δίκτυο Μετρό και Προαστιακού θα γίνουν γνωστές στο ευρύ κοινό οι υπάρχουσες στάσεις του Προαστιακού οι οποίες μέχρι και σήμερα δεν αναφέρονται στους χάρτες του Μετρό.

2   Δημιουργώντας Νέες Στάσεις στην Σύγχρονη Υποδομή του Προαστιακού

• Οι στάσεις του Προαστιακού απέχουν μεταξύ τους περί τα 2km περίπου ενώ αυ-τές του Μετρό από 500 έως 1000μ
• Μπορούν να γίνουν νέες στάσεις στην γραμμή του προαστιακού Πειραιάς – ΣΚΑ (17,4 Km)
• Μπορούν να γίνουν νέες στάσεις στην γραμμή του προαστιακού Άνω Λιόσια – Αεροδρόμιο (34,6 Km)
• Επιπρόσθετα μπορούν να γίνουν επεκτάσεις σε διαθέσιμα εγκαταλελειμμένα τμήματα σιδηροδρομικών γραμμών όπως το τμήμα Μανιάτικα – Λιμάνι Πειραιά Ε3 (2,4 Km) και το τμήμα Άγιοι Ανάργυροι – Καματερό – Ζωφριά (5,2 Km)
• Στην υπάρχουσα γραμμή στην οποία κινείται ο Προαστιακός εντός του λεκανοπε-δίου διέρχονται ελάχιστα τρένα σε πολύ αραιά χρονικά διαστήματα. Οι συρμοί του Προαστιακού ιδιαίτερα στο τμήμα Σταθμός Λαρίσης – Πειραιάς είναι σχεδόν άδειοι

Στην σύγχρονη υποδομή στην οποία κινείται ο Προαστιακός μήκους 52 Km και στην παλαιά υποδομή που μπορεί να εκσυγχρονιστεί μήκους 7,6 Km θα μπορούσαν να δημιουργηθούν περισσότερες από 25 νέες στάσεις:

Το κόστος κατασκευής των στάσεων μπορεί να είναι ιδιαίτερα χαμηλό. Οι απλές μεταλλικές κατασκευές που αποτελούν τις υπέργειες αυτές στάσεις μπορούν να έχουν κόστος που δεν θα ξεπερνά το 1εκ.Ευρώ/στάση.

(Συγκριτικά να αναφερθεί ότι στη νέα γραμμή 4 του Μετρό, το Τμήμα Α’ «Άλσος Βεΐκου – Γουδή» θα έχει μήκος 12,8 χλμ, και θα περιλαμβάνει 15 σταθμούς, διάρκεια κατασκευής 8 χρόνια με κόστος 1,5 δις Ευρώ.)

3   Συνδέοντας τον Προαστιακό με το Μετρό

• Αυτή τη στιγμή, ο προαστιακός δεν σταματά στην στάση του Μετρό Κεραμικός της γραμμής 3 (Μπλε γραμμή) παρ’ όλο που περνάει ακριβώς πάνω από την πολύ μεγάλη αυτή στάση του Μετρό. Το άλλο σημείο επαφής της γραμμής του Προαστιακού με την Μπλε γραμμή είναι στην Δουκίσης Πλακεντίας δηλαδή στον τερματικό σταθμό που βρίσκεται 20Km μακριά.
• Ο προαστιακός δεν σταματά στην στάση του Μετρό Αττική Γραμμές 1&2 (Πρά-σινη γραμμή και Κόκκινη γραμμή). Η συγκεκριμένη στάση θα μπορούσε να γί-νει κόμβος τριών γραμμών στο δίκτυο.
• Ακόμα και στον σχεδιασμό της νέας μελλοντικής γραμμής του μετρό 4 ή «U» και πάλι το Μετρό δεν θα σταματά στην γραμμή του Προαστιακού (Πύργος Βασιλίσσης, Παράδεισος).
• Στην νέα κατάληξη της γραμμής του μετρό στο Πειραιά (μπλε γραμμή) θα υ-πάρχει υπόγεια σύνδεση των επιβατών με την πράσινη γραμμή του μετρό αλλά δεν θα υπάρχει αντίστοιχη υπόγεια σύνδεση με τον προαστιακό. Σχεδιάστηκε δηλαδή ο σταθμός του Πειραιά και θα συνδέεται με κυλιόμενες με τον γνωστό σταθμό του «Ηλεκτρικού» όχι όμως με αυτόν του Προαστιακού ο οποίος βρί-σκεται και αυτός σε πολύ μικρή απόσταση.

4   Πύκνωση των δρομολογίων

• Η υποδομή του προαστιακού μπορεί να δεχθεί πυκνότερες διελεύσεις συρμών. Η σημερινή πυκνότητα είναι το χρονικό διάστημα των 30’ το οποίο μπορεί να γίνει στα 15’ ή ακόμα και στα 10’.
• Το τμήμα του προαστιακού που βρίσκεται εντός του λεκανοπεδίου περιλαμβά-νει και τις Αχαρνές (110 χιλ κάτοικοι, 12ος Δήμος στην Ελλάδα) το Κρυονέρι αλ-λά και ο Άγ. Στέφανος που θα μπορούσαν να βρίσκονται στο πυκνή αυτή νέα συχνότητα διελεύσεων των συρμών. Αυτό ελάφρυνε αισθητά την βαριά κυ-κλοφορία της Εθνικής Οδού (λ. Κηφισού) η οποία βρίσκεται πολύ κοντά και πα-ράλληλα σχεδόν με την γραμμή του προαστιακού

Μέσα από προσαρμογές με μικρό κόστος όπως η δημιουργία χάρτη για το επιβατικό κοινό, την πύκνωση των στάσεων, των δρομολογίων και τον εξ’ορθολογισμό των συνδέσεων στις γραμμές Μετρό και Προαστιακού, ο Προαστιακός μπορεί να λειτουργήσει σαν μια επιπρόσθετη γραμμή Μετρό στην Αττική.

Στέφανος Κατσώλης
Μελετητής – Συγκοινωνιολόγος
Τοπογράφος Μηχανικός ΕΜΠ

Related Posts

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.